Podstawowe zasady czytania etykiet produktów spożywczych

Opublikowane przez w Dieta, Produkty

Wyprawa na zakupy może czasem przypominać spacer po polu minowym 😄 Jak odnaleźć wartościowe jedzenie pośród tak wielu wariantów pozornie tego samego produktu? Hmm, trzeba wyrobić w sobie nawyk czytania etykiet! To z pozoru niełatwe zadanie, wykonywane systematycznie, pozwoli uniknąć wielu złych wyborów. Poznaj 5 podstawowych zasad czytania produktów spożywczych i nie daj się zaskoczyć w sklepie! 😊💪

1. Kolejność składników

Składniki produktu są uszeregowane malejąco zgodnie z ilością użytą w recepturze. W praktyce przydaje się to do oceny zawartości soli, cukru lub tłuszczu w pożywieniu, a także pomaga w ocenie jego jakości. W zależności od tego, jak duży jest udział poszczególnych składników, producent może użyć innego sformułowania na etykiecie (np. syrop malinowy lub syrop o smaku malin; sok 100% lub nektar itp.). Uwaga! Pamiętajmy, że składniki są uszeregowane na podstawie ich masy – trudno oczekiwać, żeby np. sproszkowane jagody mogły konkurować wagowo z wodą.

Przykład zastosowania:
Dobry wybór – syrop malinowy: Sok z owoców malin (54%), cukier; zły wybór – syrop owocowy malina: A – cukier lub B – syrop glukozowo-fruktozowy, woda, zagęszczony sok aroniowy, regulator kwasowości: kwas cytrynowy, 0,43% zagęszczonego soku malinowego o ekstrakcie ogólnym 65%, zagęszczone soki: z czarnej porzeczki i marchwi, witamina C, aromat.

2. Jak najprościej

Porównując produkty z tej samej grupy, wybierz ten, który będzie miał mniej składników, np.

  • jogurt naturalny bez mleka w proszku
  • ser żółty bez lizozymu
  • ketchup bez konserwantów
  • owoce suszone bez konserwantów
  • sok a nie nektar albo napój
  • syrop z owoców, a nie o smaku owoców

Niektóre produkty podstawowe, typu śmietana, maślanka, mogą wcale nie mieć składu na opakowaniu – to oznacza, że zostały uzyskane tradycyjną metodą i nie mają zbędnych dodatków.

Przykład zastosowania:
Dobry wybór – Śmietana 18%: Zawiera tylko naturalne składniki mleka i żywe kultury bakterii mlekowych. Śmietana homogenizowana; średni wybór – Śmietana do zupy 18%: śmietanka pasteryzowana, skrobia modyfikowana kukurydziana, substancja zagęszczająca: mączka chleba świętojańskiego, kultury bakterii mlekowych; zły wybór – Kremowa ze śmietanką 18% Ukwaszona emulsja tłuszczowa: maślanka (z mleka), tłuszcz palmowy 18%, mleko w proszku odtłuszczone, śmietanka 1%, emulgator E 471, stabilizatory: E1422, E 440,barwnik: E 160a.

3. Znane i zrozumiałe składniki

Nie kupuj produktów, które mają w składzie coś, czego nazwy nie potrafisz wymówić. Ta zasada jest wręcz prymitywna, ale zwykle się sprawdza – szczególnie jeśli nie masz zbyt dużego doświadczenia w odróżnianiu spożywczego dobra od zła 😀 Chcesz wiedzieć, co kryje się pod tajemniczymi nazwami? Listę dodatków „E” możesz sprawdzić choćby na Wikipedii.

4. Wartości odżywcze

Zwracaj uwagę na tabele wartości odżywczych. Staraj się wybierać te produkty z danej grupy, które mają mniejszą zawartość cukru i soli.

Przykład zastosowania:
Dobry wybór – Płatki owsiane górskie: 1,8 g cukru na 100 g produktu; zły wybór – Chrupkie płatki owsiane: 22,6 g cukru na 100 g produktu.

5. Data ważności

Sprawa niby oczywista, ale nie można o niej zapominać – zawsze sprawdzaj datę ważności produktów! Pracownicy sklepów nie zawsze są w stanie wychwycić wszystkie produkty, których czas dobiegł końca ⏳ Po co masz się niepotrzebnie denerwować, odkrywając w domu, że Twój zakup jest przeterminowany? Pamiętaj – jeśli znajdziesz na zakupach przeterminowany towar, poinformuj o tym sprzedawcę, zrobisz dobry uczynek! 😉

Etykiety czytamy po to, aby kupić produkt jak najlepszej jakości w możliwie najniższej cenie. Niestety, kupowanie jedynie produktów markowych nie sprawi, że będziemy bezpieczni 😮 W wielu przypadkach to właśnie żywność „no name” będzie lepszym wyborem! Ale to już temat na kolejny wpis… 😊🔜

Jeśli potrzebujesz pomocy wykwalifikowanego dietetyka zapisz się na pierwszą wizytę w promocyjnej cenie – Dietetyk Wrocław lub skorzystaj ze specjalnej styczniowej oferty diet online. Nie odkładaj swoich marzeń na kolejny rok! Uwaga – wkrótce nowa lokalizacja mojego gabinetu 😎😍

DIETETYKWIKTORIA.PL

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail