Święta w rodzinnym gronie a dieta

Opublikowane przez w Dieta

Święta nierozerwalnie wiążą się z rodzinnymi spotkaniami. To super – nierzadko widujemy się z bliskimi osobami tylko przy takich okazjach, więc warto wykorzystać ten czas na 100%. Co jednak zrobić, jeśli chcemy jako tako trzymać się naszej zdrowej diety, a jesteśmy pod obstrzałem babć i cioć? Jak zachować balans między naszymi zasadami, a troską najbliższych, która często przejawia się właśnie namawianiem do jedzenia dużo i niezdrowo?

Jestem zdania, że w Święta nie należy sobie wszystkiego odmawiać – próbujmy wszystkiego, na co mamy ochotę. Wiele potraw pojawia się na naszych stołach tylko z tej okazji. Dodatkowe kilogramy, które mogą się w tym czasie pojawić, często nie są „prawdziwe” – wynikają z zalegania treści pokarmowej, nagromadzenia wody itp. Zwykle po pewnym (niezbyt długim) czasie znikają same, gdy tylko znów zaczniemy odżywiać się normalnie. Jeśli jednak chcesz zadbać o to, żeby Twoja waga się nie wahała, a układ pokarmowy nie czuł się przeciążony, skorzystaj z kilku prostych rad, które pomogą Ci przetrwać bez uszczerbku rodzinne Święta 😉

🎁 NIE IDŹ GŁODNY
Nie ma trudniejszego wyzwania, niż nie rzucenie się na pyszne jedzenie będąc głodnym. Absolutnie nie chodzi o to, aby iść na Wigilię czy świąteczny obiad z pełnym brzuchem – po prostu staraj się w te dni jeść regularnie, w takich odstępach czasowych, jak zwykle (co 3-4 godziny). Niektórzy potrafią cały dzień się głodzić, aby wieczorem odbić to sobie z nawiązką. Nie polecam takiego rozwiązania, ponieważ z całą pewnością będzie ono skutkować złym samopoczuciem i dolegliwościami ze strony układu pokarmowego.

🎄 NIE PRZEJADAJ SIĘ
Możesz próbować wszystkiego, na co masz ochotę. Weź jednak pod uwagę, że zapewne będzie tego sporo – nie nakładaj sobie ogromnych porcji. Mniejsze również zaspokoją Twoją ciekawość 😊 Dzięki temu, poznasz smak wszystkich potraw bez uczucia ciężkości i przejedzenia. Jedz powoli!

🎅 PRZYGOTUJ LŻEJSZE WERSJE TRADYCYJNYCH POTRAW
To opcja dla osób, które przygotowują świąteczne dania lub mogą jakoś wpłynąć na osobę, która je robi. Przykładowo, w sałatce jarzynowej możesz zastąpić majonez jogurtem naturalnym, smażone potrawy zamienić na gotowane lub pieczone czy dosypać mniej cukru do kompotu. Sposobów jest naprawdę mnóstwo – więcej na ten temat w kolejnych postach.

🍪 JEDZ POWOLI
Mając coś ciągle na talerzu, unikniesz pytań zaniepokojonej babci i niechcianych, narzuconych z góry dokładek.

🥤 UNIKAJ SŁODKICH NAPOJÓW
Nie pij soków i słodkich napojów gazowanych. Jeśli lubisz tradycyjny kompot z suszu, poproś o symboliczną porcję. Wszelkie napoje z cukrem są źródłem pustych kalorii i pobudzają apetyt. Lepiej postawić na wodę oraz gorzką kawę i herbatę, a kalorii dostarczyć sobie z pysznego ciasta albo pierogów 🥟

🍷 UWAŻAJ NA ALKOHOL
Nie tylko dlatego, żeby nie przesadzić i nie ośmieszyć się w rodzinnym gronie, ale też z tego powodu, dla którego lepiej unikać soków i słodkich napojów. Po kilku kieliszkach uczucie głodu masz jak w banku, a poczucie lekkiego rauszu utrudni podejmowanie właściwych wyborów żywieniowych i stawianie granic.

🍭 PODEJDŹ ROZSĄDNIE DO SŁODYCZY SPOD CHOINKI
Jeśli dostaniesz w prezencie słodycze, nie jedz wszystkich naraz z myślą, że od jutra się odchudzasz. To bez sensu. Lepiej podzielić je na małe porcje i sięgać po nie przez najbliższe tygodnie.

⛄ WYLUZUJ
Pamiętaj, że nawet jeśli świąteczne jedzenie Cię pokona i mocno się przejesz – nic takiego się nie stanie. Po prostu wróć jak najszybciej do zdrowego stylu odżywiania, a skutki bożonarodzeniowego szaleństwa odejdą w niepamięć 👪

Zapraszam na konsultacje stacjonarne – Dietetyk Wrocław albo do skorzystania z diet online!

DIETETYKWIKTORIA.PL

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail