Jak wybrać odpowiedni olej lniany?

Opublikowane przez w Dieta

Olej lniany to produkt, który często zalecam swoim pacjentom. Niestety, wybór odpowiedniego oleju wcale nie jest taki prosty – pierwszy lepszy z półki w sklepie nie będzie miał takich właściwości, na jakich nam zależy. Jak zatem wybrać najlepszy olej lniany? O tym przeczytacie w dzisiejszym wpisie :)

Olej lniany ma doskonały stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3 równy 0,3 (optymalny stosunek wspomnianych kwasów powinien wynosić w naszej codziennej diecie 4-5/1). Dzięki temu, jest pożądanym składnikiem menu, w szczególności u osób stroniących od tłustych ryb morskich (takich jak łosoś, śledź, makrela, sardynki). Spożywanie odpowiednich ilości kwasów omega-3 przyczynia się m.in. do redukcji stanu zapalnego w organizmie i poprawy gospodarki lipidowej, jest częścią profilaktyki przeciwmiażdżycowej i przeciwnowotworowej.

Niestety, nie każdy olej lniany ma super właściwości. Aby cieszyć się wartościowym produktem z wysoką zawartością kwasu alfa-linolenowego (omega-3), przy zakupie trzeba zwrócić uwagę na kilka istotnych szczegółów.

  • Sposób przechowywania – oleje lniane przechowywane w temperaturze pokojowej nie są warte uwagi, ponieważ zawierają niewiele wrażliwych na ciepło kwasów omega-3. Aby odnieść korzyści z suplementacji, należy kupować olej, który już w sklepie/aptece sprzedawany jest z lodówki. Produkty, które trzeba w niej umieścić dopiero po otwarciu butelki także nie są dobrym wyborem.
  • Olej musi być tłoczony na zimno.
  • Na opakowaniu musi być zaznaczone przynajmniej jedno z poniższych:
    • olej wysokolinolenowy
    • wysoka zawartość kwasów omega-3
    • wysoka zawartość ALA
    • nadaje się do diety budwigowej
  • Istotna jest data przydatności do spożycia. Wartościowy olej lniany traci właściwości po trzech miesiącach od zabutelkowania. Po otwarciu najlepiej go spożyć do ok. 4 tygodni.

 

Jak włączyć olej lniany do diety?
Najważniejszą sprawą, o której bezwzględnie trzeba pamiętać jest to, że oleju lnianego nie stosujemy do obróbki termicznej pokarmu (smażenia, gotowania, pieczenia itd.). Dodajemy go na talerzu, po przygotowaniu ciepłych posiłków albo do dań na zimno. Oto kilka pomysłów na „przemycenie” oleju lnianego w codziennej diecie – można go użyć do:

  • zupy
  • sałatek, surówek – jako składnik sosu
  • chleba zamiast masła lub margaryny
  • koktajlu
  • owsianki
  • past kanapkowych (np. na bazie twarogu)
  • polewania kasz, ziemniaków, makaronów
  • polewania gotowanych warzyw

Kwasy tłuszczowe omega-3 bardzo pozytywnie działają na organizm. Dlatego, jeśli z różnych powodów nie jecie wystarczającej ilości tłustych ryb morskich, koniecznie rozważcie zakup oleju lnianego, a w sklepie kierujcie się powyższymi wskazówkami :)

DIETETYKWIKTORIA.PL

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail