Wszystko, co musisz wiedzieć o truskawkach

Opublikowane przez w Produkty

Znacie kogoś, kto nie lubi truskawek? Myślę, że znalezienie takiej osoby może być naprawdę trudne! Te niewielkie, czerwone i niezwykle aromatyczne owoce kojarzą nam się z latem, słońcem, pierwszymi upałami, często także z dzieciństwem. Wraz z rozpoczęciem sezonu na polskie truskawki warto sobie uświadomić, że doskonały smak nie jest ich jedyną zaletą. W dzisiejszym poście opowiem Wam o wartości odżywczej truskawek oraz ich potencjalnym wpływie na zdrowie. Podsunę Wam także kilka pomysłów na wykorzystanie tych wartościowych owoców w kuchni.

 

WARTOŚĆ ODŻYWCZA

100 g truskawek (czyli mniej więcej 2/3 szklanki) dostarcza 32 kcal. To naprawdę bardzo mało! Szczególnie, gdy weźmiemy pod uwagę, jak bogatym źródłem prozdrowotnych składników jest omawiany dziś owoc. Z całą pewnością można go zaliczyć do produktów o wysokiej gęstości odżywczej (czyli takich, które przy niskim dowozie energii dostarczają znaczne ilości witamin, minerałów i innych biologicznie czynnych substancji).

  • Truskawki cechują się znaczną zawartością witaminy C, wyższą niż w owocach cytrusowych (pełna szklanka wypełnia przeciętne dzienne zapotrzebowanie na ten składnik)!
  • Oprócz witaminy C, w truskawkach jest sporo folianów oraz rozpuszczalnych w tłuszczach karotenoidów (luteina, zeaksantyna).
  • Truskawki uznaje się za dobre źródło manganu, potasu, magnezu, miedzi, żelaza, fosforu oraz jodu.
  • Nie można zapomnieć o błonniku – obecność drobnych pestek sprawia, że jego poziom jest dość wysoki.

ZWIĄZKI BIOLOGICZNIE CZYNNE

Poza „klasycznymi” składnikami odżywczymi, truskawki obfitują w związki biologicznie czynne, takie jak:

  • flawonoidy (głównie antocyjany, wśród których w truskawce wykryto aż 25 różnych barwników!)
  • taniny
  • kwasy fenolowe
  • flawonole (pochodne kwercetyny)

POTENCJALNY WPŁYW NA ZDROWIE

Prozdrowotne działanie truskawek jest ściśle związane z ich składem. Na szczególna uwagę zasługuje ich wysoka aktywność przeciwutleniająca i przeciwzapalna, pośrednie oraz bezpośrednie działanie przeciwdrobnoustrojowe, antyalergiczne i anty-nadciśnieniowe, a także zdolność hamowania aktywności niektórych enzymów i receptorów.

Truskawki mogą pełnić rolę w zapobieganiu chorobom sercowo-naczyniowym, niektórym nowotworom, cukrzycy typu II, otyłości.

  • Wykazano, że relatywnie długotrwałe spożywanie umiarkowanych ilości mieszanki owoców jagodowych (w tym truskawek) powodowało podwyższenie stężenia „dobrego” cholesterolu (frakcji HDL), obniżenie ciśnienia i normalizację funkcjonowania płytek krwi.
  • Jedno z badań wskazuje na ochronne działanie flawonoli w odniesieniu do raka trzustki.

Osoby ze stwierdzoną alergią na truskawki niestety muszą ich unikać. Nie powinny także po nie sięgać osoby z nadwrażliwością na salicylany (truskawki są ich źródłem) oraz nie tolerujące histaminy (omawiany owoc należy do grupy wyzwalaczy tego związku).

EKOLOGICZNE CZY KONWENCJONALNE?

Truskawki należą do roślin, które mocno gromadzą pestycydy i metale ciężkie. Wykazano, że owoce z upraw ekologicznych miały mniejszą zawartość wspomnianych wyżej niekorzystnych substancji, niż te wytwarzane konwencjonalnie. Jednocześnie, truskawki „bio” charakteryzowały się wyższą zawartością żelaza, witaminy C, polifenoli oraz innych antyoksydantów.

W miarę możliwości kupujmy truskawki ekologiczne albo z zaufanych źródeł, ALE! Nie dajmy się zwariować. Sezon jest krótki, przy racjonalnej diecie i braku poważnych problemów zdrowotnych nie zdążymy nagromadzić w organizmie nie wiadomo jak dużo toksyn. Na pewno szerokim łukiem trzeba omijać stragany umiejscowione tuż przy drogach (nastawione na kierowców) – logika podpowiada, że truskawki chłonące przez cały dzień spaliny po prostu nie mogą być dobrym wyborem!

 

truskawki2

 

GARŚĆ POMYSŁÓW!

Pytanie „co zrobić z truskawek?” na razie wydaje się jeszcze głupie, bo zajadamy się nimi w czystej postaci :D Jednak za jakiś czas ich cena spadnie, a w domach zaczną się pojawiać coraz większe ilości… Co wtedy? ;) Pomysłów jest całe mnóstwo, a kilka z nich to:

  • zdrowe ciasto
  • kompot z ksylitolem/erytrytolem
  • ryż basmati z sosem truskawkowo-jogurtowym
  • naleśniki pełnoziarniste z twarożkiem i sosem truskawkowym
  • truskawki maczane w roztopionej, gorzkiej czekoladzie
  • domowe lody truskawkowe – zarówno w wersji mlecznej, jak i sorbetowej
  • wszelkie koktajle, również z dodatkiem innych owoców i warzyw (truskawki super smakują z jarmużem i sokiem jabłkowym!)
  • kanapki z domowym masłem orzechowym i pokrojonymi w plasterki truskawkami

Moc drzemiąca w truskawkach jest ogromna! Nie zmarnujcie sezonu i pamiętajcie, że te owoce są nie tylko przepyszne, ale również bardzo, bardzo zdrowe :)

INSTAGRAM | FACEBOOK

Źródła, z których korzystałam w teoretycznej części wpisu: [1] [2] [3] [4]
Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail