Jak zacząć pić wodę – poradnik dla opornych

Opublikowane przez w Dieta

Jakiś czas temu postanowiłam nauczyć swoją mamę picia odpowiednich ilości wody. Nie było to proste zadanie, bo mama twierdziła, że wodą „nie może się napić”. Wybierała głównie soki, kawę, czasami herbatę albo słodzone napoje. Ewentualnie wodę z syropem pseudo-owocowym. Na szczęście, odniosłam pełen sukces :) Woda w diecie mamy pojawia się teraz regularnie, więc z czystym sumieniem mogę podzielić się z Wami prostą instrukcją, jaką przygotowałam na potrzeby wodnej misji :D

Jeśli nie możesz się przekonać do picia wody, koniecznie przeczytaj poniższy mini poradnik i weź sobie do serca jego treść! Trochę samozaparcia i już za miesiąc trudno będzie Ci wyobrazić sobie dzień bez szklanki wody :)

PORADNIK

Zalecane dzienne spożycie płynów to ok. 2 litry (norma uwzględnia różne źródła płynów, takie jak woda, herbata, kawa, soki, zupy, a także pożywienie stałe).

Przynajmniej połowę zapotrzebowania warto wypełniać odpowiednio dobraną wodą mineralną. Daje to ok. 1 litr wody na dzień, czyli dwie standardowe, 1,5 litrowe butelki na trzy dni.

Przygodę z wodą warto rozpocząć od mocnego postanowienia :) Nie trzeba od razu, gwałtownie i na siłę, osiągać zalecanej normy. Można zacząć np. od jednej szklanki dziennie i stopniowo zwiększać tę ilość, zastępując inne płyny tak, aby dojść do min. 4 szklanek wody na dzień.

Niechęć do delikatnego smaku wody powoduje, że osoba do niego nieprzyzwyczajona stara się jak najszybciej wypić wskazaną szklankę. To błąd, ponieważ płyny spożywane w ten sposób nie mogą być efektywnie wykorzystane przez organizm i zwyczajnie przez niego „przelatują”, prosto do pęcherza. Odpowiednio nawadniamy organizm pijąc powoli, spokojnie, małymi łykami.

Aby nadać wodzie smak, można do niej dodać:
– sok z wyciśniętej cytryny, limonki, pomarańczy, grejpfruta
– listki świeżej mięty
– niewielką ilość soku 100% (!) z kartonu, np. jabłkowego
– mrożone owoce – np. truskawki, maliny, porzeczki, jagody (idealne na upalne dni, zastąpią kostki lodu, nadając wodzie delikatny, owocowy smak)
– pokrojonego w kostkę arbuza
– imbir

Należy unikać słodzonych syropów przeznaczonych do rozrabiania z wodą i słodzonych soków/napojów!

Większość procesów w naszym organizmie zachodzi w środowisku wodnym. Płyny muszą być codziennie do niego dostarczane, aby mógł prawidłowo funkcjonować. Odczuwalnymi efektami picia wody może być poprawa samopoczucia, wzrost energii, lepszy stan skóry.

Jak wybierać wodę w sklepie?

Najważniejszą informacją zawartą na etykiecie jest ogólna zawartość rozpuszczonych składników mineralnych. Na co dzień najlepiej pić wodę o zawartości 500-1000 mg/l (średniozmineralizowaną), a raz na 1-2 tygodnie zaopatrzyć się w butelkę wody wysokozmineralizowanej, czyli zawierającej ponad 1500 mg minerałów na litr.

Przykłady wód średniozmineralizowanych:
– Nałęczowianka
– Cisowianka
– Staropolanka
– Mineral Zdrój

Przykłady wód wysokozmineralizowanych:
– Staropolanka 2000
– Muszynianka
– Muszyna Skarb Życia
– Krynica

Im więcej woda ma minerałów, tym wyrazistszy jest jej smak. Najbardziej „jałowa” jest woda źródlana – nie dość, że praktycznie nie ma smaku, to jeszcze jej spożywanie nie wnosi do codziennego menu niezbędnych minerałów w istotnych ilościach. Jakkolwiek to brzmi, istnieją opinie, że woda źródlana rozcieńcza płyny ustrojowe, pogarszając nasze funkcjonowanie. Oczywiście, można to traktować z przymrużeniem oka – butelka wypita raz na jakiś czas nie wyrządzi organizmowi żadnej szkody, ale na co dzień lepiej wybierać wody mineralne opisane powyżej. Wody źródlane to np. Żywiec Zdrój, Dobrowianka, Kropla Beskidu, Oaza.

Aby zmotywować Cię do picia wody, mam dla Ciebie wyzwanie! Przez 30 kolejnych dni zaznaczaj uśmiechem np. w kalendarzu dni, kiedy udało Ci się wypić chociaż jedną szklankę wody (możesz też zapisać, jaka to była konkretnie ilość). Smutna buźka będzie oznaczała dni, w których się nie udało. Powodzenia!

Macie problem z piciem odpowiednich ilości wody? U mnie to podstawa codziennej diety :)

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail