10 powodów, dla których warto jeść różnorodnie

Opublikowane przez w Dieta

Codziennie jesz to samo na śniadanie? Gotujesz obiad na cały tydzień? Zawsze sięgasz po te same przekąski? Niedobrze, najwyższy czas to zmienić! Istnieje co najmniej 10 powodów, dla których warto sięgać po różnorodne produkty – przeczytaj je, zapamiętaj i zrób rewolucję w swojej diecie :)

Przez różnorodną dietę rozumiemy taki sposób żywienia, w którym są uwzględnione wszystkie grupy produktów spożywczych w odpowiednich proporcjach. Na początek skupmy się na korzyściach wynikających z prowadzenia urozmaiconej diety, a drobne rady dotyczące tego, jak wprowadzić nowe menu w życie znajdziecie pod koniec wpisu.

1. To nieco banalne, ale jadłospis bogaty w różne produkty się nie nudzi. Siadamy do posiłków z apetytem i nie pomijamy ich na rzecz niezdrowych przekąsek. Stymulacja różnymi smakami dobrze wpływa na samopoczucie.

2. Każdy poziom piramidy żywieniowej dostarcza nam różnych niezbędnych składników. Jedząc ciągle to samo, zachowujesz odpowiedni poziom niektórych witamin i minerałów, cierpiąc na niedobory innych. Przykładowo, produkty zbożowe są źródłem większości witamin z gr. B, ale nie zawierają B12, którą znajdziemy głównie w mięsie.

3. Bazując na sezonowych warzywach i owocach dostarczasz sobie najwięcej składników odżywczych i przy okazji oszczędzasz pieniądze ;)

4. Jedząc w kółko to samo, ryzykujesz wystąpieniem nietolerancji pokarmowych na swoje ulubione produkty.

5. Urozmaicona dieta pozwala Ci zrezygnować z przyjmowania suplementów – to dobrze, bo ich jakość często jest wątpliwa.

6. Dostarczając sobie różnych produktów, uczysz się panować nad swoim apetytem i ograniczasz chęć na niezdrowe przekąski.

7. Możliwość zmierzenia się z nowym rodzajem żywności uczy Cię kreatywności w kuchni. Kto wie, może gotowanie stanie się Twoim hobby?

8. Brakuje Ci energii? To również może wynikać z monotonii na talerzu. Na początek spróbuj zmienić swoje śniadania – jedz różne rzeczy przynajmniej kilka razy w tygodniu (owsianka, kanapki, kasza, jajecznica, omlet…).

9. Z jedzeniem nierozerwalnie związane jest picie. Bazą uzupełniania płynów powinna być woda. Tu również nie warto przywiązywać się do jednej marki. Kupuj różne wody – wysoko- i średniozmineralizowane, a także źródlane (od czasu do czasu). Każda woda ma nieco inny skład minerałów i najlepiej pić je naprzemiennie.

10. Pozbędziesz się odwiecznego problemu „co na obiad?” ;) Otwierając się na różne składniki, łatwiej będzie Ci się zainspirować różnymi przepisami i coraz rzadziej będziesz przygotowywać nudne, sprawdzone potrawy, których masz już serdecznie dość.

A jak ta różnorodna dieta wygląda w praktyce? Mówiąc najprościej – nie jesz ciągle tego samego :D Zamiast codziennie robić sobie na śniadanie kanapki z serem i pomidorem, raz zjesz owsiankę, innym razem jajecznicę, a jeszcze innym kaszę jaglaną. Pieczywo czasami posmarujesz masłem, kiedy indziej olejem lnianym albo rozgniecionym awokado. Do obiadu zamiast ziemniaków ugotujesz czasem kaszę gryczaną, ryż basmati albo pełnoziarnisty makaron z pszenicy durum. Mięso to nie tylko kurczak :) Warto poeksperymentować z indykiem, wołowiną albo chudą wieprzowiną. Na „wynos” nie trzeba koniecznie robić kanapek – świetnie sprawdzi się jogurt, owoce, płatki, orzechy, gryczane naleśniki albo domowe tortillki.

Mogłabym tak pisać bez końca. I tak najważniejsze jest Twoje nastawienie i chęć wprowadzenia zmian. Myślę, że dzisiejszy wpis jak najbardziej może służyć za inspirację i „kopa” motywującego do działania :) Powodzenia!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail